Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Zámecké skleníky v Náměšti
Centrum Nová Palmovka
Motorest Gabro Petrov nad Desnou
Pavlačový dům Šámalova 87
Statek Hruškovice
Loučná nad Desnou (žzast a výhybna)
Velké Losiny zámek (žzast)
Železniční trať Moravské Budějovice – Jemnice
Tržnice na Cejlu
Pavlačový dům Cejl 36
Fotka

Úzkokolejka továrny na čokoládu Olfedo Olomouc


Záznam o úzkokolejce v továrně Olfedo z <a href="/Tema/Immerův seznam úzkokolejek">Immerova seznamu úzkokolejek</a>.
Záznam o úzkokolejce v továrně Olfedo z Immerova seznamu úzkokolejek.

Neobvyklá drážka o rozchodu 550 mm se dochovala v areálu bývalé továrny na cukroviny a čokoládu F. Deutsche v Olomouci mezi Charkovskou a Kaštanovou ulicí.

Historie

Prvopočátky továrny Olfedo spadají do roku 1877, kdy byl podnik na výrobu čokolády a cukrovinek založen podnikatelem židovského původu Ferdinandem Deutschem. Není zřejmé, zda již tehdy společnost sídlila v areálu mezi dnešními Chrakovskou a Kaštanovou ulicí. Drážka v areálu nicméně vznikla pravděpodobně nejdříve na přelomu 19. a 20. století; je ovšem možné, že vznikla dokonce až po válce v rámci změny využití továrního areálu.

Po 2. světové válce se společnost Olfedo stala součástí národního podniku Zora Olomouc a v rámci centralizace byla výroba čokolády přesunuta do výrobních prostor v Hodolanech. Areál mezi Kaštanovou a Chrakovskou ulicí tak zřejmě sloužil jinému účelu (není autoru znám?). Drážka byla mimo provoz nejpozději v roce 2001, později byla v souvislosti s přestavbami areálu zkracována a větší část kolejí byla vytrhána a zlikvidována.

Zakreslení trasy úzkokolejky do leteckého snímku z roku 2021. Plnou čarou jsou vyznačeny doložené koleje, tečkovaně předpokládané.
Zakreslení trasy úzkokolejky do leteckého snímku z roku 2021. Plnou čarou jsou vyznačeny doložené koleje, tečkovaně předpokládané.

Popis

Úzkokolejka měla hlavní větev tvořenou jednou kolejí vedoucí z vnitřní strany řady budov při Kaštanové ulici. Z tého hlavní větve odbočovaly na točnicích nejméně čtyři kolmé koleje vedoucí jednak do budov blíže Charkovské ulici, druhak do prostoru továrního dvora. Předpokládáme, že provoz na drážce byl zajišťován humánním pohonem v jednotlivých vozících, které mohly být otáčeny na krátkých točinících.

V roce 2023 zůstávala v areálu větší část koleje hlavní větve úzkokolejky a fragment nejseverněji umístěné točnice. Koleje nicméně v areálu používaném pro každodenní parkování aut strádaly a jejich konec se zdál být neodvratným. V prostoru jižněji umístěného továrního dvora nebyly pozůstatky drážky v roce 2023 již vůbec patrné.

Jednou z polsedních zachovalých částí úzkokolejky bylo v roce 2023 torzo točnice na straně u Kaštanové ulice.
Jednou z polsedních zachovalých částí úzkokolejky bylo v roce 2023 torzo točnice na straně u Kaštanové ulice.
Továrna Olfedo patřila v Olomouci k těm malebnějším. Areál na snímku je nicméně pravděpodobně mladší než rok založení továrny 1877.
Továrna Olfedo patřila v Olomouci k těm malebnějším. Areál na snímku je nicméně pravděpodobně mladší než rok založení továrny 1877.
Koleji vycházející z vrat v budově už zbyla jen jediná kolejnice.
Koleji vycházející z vrat v budově už zbyla jen jediná kolejnice.
Hlavní větev úzkokolejky byla v roce 2023 ještě poměrně dobře zachovaná, trpěla však častými průjezdy aut na parkoviště.
Hlavní větev úzkokolejky byla v roce 2023 ještě poměrně dobře zachovaná, trpěla však častými průjezdy aut na parkoviště.
Něktěří nájemci na parkovišti dokonce pořádají autopikniky. Historie místa je nezajímá o nic víc než smutná kolej úzkokolejky.
Něktěří nájemci na parkovišti dokonce pořádají autopikniky. Historie místa je nezajímá o nic víc než smutná kolej úzkokolejky.
Největší ránu zasadila úzkokolejkce výstavba budovy Moravské střední školy, která koleje nemilosrdně přeťala.
Největší ránu zasadila úzkokolejkce výstavba budovy Moravské střední školy, která koleje nemilosrdně přeťala.
Oranžově jsou do fotografie továrního dvora zakresleny trasy tří odboček z hlavní větve drážky tak, jak tu vedly v 2. polovině 20. století. Dnes po nich nezbylo vůbec nic.
Oranžově jsou do fotografie továrního dvora zakresleny trasy tří odboček z hlavní větve drážky tak, jak tu vedly v 2. polovině 20. století. Dnes po nich nezbylo vůbec nic.

Zdroje

  1. Rej.Olomoucko: Továrna na čokoládu: sladká olomoucká historie začala v kapucínském kostele. Dostupné z http://stary-olomoucky.rej.cz/clanky/historie/1757-tovarna-na-cokoladu-sladka-olomoucka-historie-zacala-v-kapucinskem-kostele.

    Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

    Článek ze dne 3. 6. 2023 byl naposledy upraven dne 3. 6. 2023 a zobrazen celkem 20417×, naposledy dne 8. 10. 2025 v 15:01.

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: